Chcę biegać szybciej

Cześć! Jeśli wolicie posłuchać to zapraszam na YouTube, a dla czytających tekst poniżej.

Nie każdy biega tylko i wyłącznie dla relaksu, wielu osobom zależy na tym, aby poprawić wyniki.

Analizując działania, które podejmujemy a co dzień, możemy wszystkie czynności podzielić na te, które:

  • pomagają nam w uzyskiwaniu lepszych efektów
  • specjalnie nie wpływają
  • pogarszają lub ograniczają.

Przed ułożeniem planu naprawczego, który poprawi efekty naszych treningów, należałoby przystąpić do biegowej diagnozy, która ocenia aktualny stan biegacza. Co taka biegowa diagnoza powinna zawierać?

  1. Regeneracja (w celu zapewnienia optymalnej regeneracji, której brak będzie ograniczać efekty nawet najlepiej dopasowanych planów trenongowych):
    » sen (jakość, ilość)
    » odżywianie / dieta
    » masaż / rolowanie
  2. Trening:
    » historia treningowa
    » obciążenia treningowe
    » postawa biegacza (statycznie i w czasie biegu)
    » technika biegu (poprawiając technikę, każdy treningowy kilometr będzie lepiej poprawiał naszą formę, natomiast biegając ze znacznymi błędami technicznymi z każdym kilometrem będziemy utrwalać nieprawidłowe wzorce ruchowe i wtedy kwestią czasu będzie doprowadzenie do kontuzji).

Do tanga trzeba dwojga ;) Nawet najlepiej zaplanowany trening, wykonany na 120% nie przyniesie nam efektów, jeśli nie zapewnimy optymalnych warunków regeneracyjnych. Mało tego, jeśli bardzo postaramy się na treningu, a niewiele później, to doprowadzimy do przemęczenia, a następnie przetrenowania i kontuzji.

Z drugiej strony, jeśli trening będzie za słaby, obciążenia będą za niskie, to nawet najlepsza dieta i suplementy, 10 godzin snu i masaż sportowy nie zdziałają cudów, i postępów najzwyczajniej nie będzie :(

Co jest ważniejsze – trening czy regeneracja? Ani jedno, ani drugie – najważniejszy jest złoty środek, który u każdego będzie w innym miejscu. Znalezienie tego punktu sprawia trudności nawet sportowcom na najwyższym, światowym poziomie, co czasem widzimy np. na olimpiadzie, gdzie sportowiec parę miesięcy wcześniej bije własne rekordy, a w czasie olimpiady odpada w przedbiegach, bo nie trafił z formą.

W kolejnych postach rozbijamy trening i regenerację na czynniki pierwsze. Przeanalizujemy co możemy poprawić, zaczynając od obciążeń treningowych, objętości treningu, idąc dalej przez technikę biegu, stabilizację, czy siłę eksplozywną naszych mięśni. W części regeneracyjnej ogarniemy elementy związane z wypoczynkiem, ze snem, z zaopatrzeniem w paliwo dla naszych mięśni, czyli odżywianie, nawodnienie i suplementacja. Wejdziemy też w temat odnowy biologicznej, czyli masażu, rolowania, stretchingu, dzięki czemu szybciej wrócimy do formy i zrobimy kolejny trening na maksymalnym obciążeniu.